Förhöjd risk för fel på vissa Saia PCD-enheter tillverkade v.1-36
Saia har identifierat en förhöjd risk för fel som kan påverka PCD-enheter tillverkade 2023 mellan vecka 1 och 36. När man laddar ner sitt program från PG5 till en PLC kan PLC:n låsa sig i läge ”Halt” och felmeddelandet “NAK Response” visas när man försöker ladda om programmet på nytt.
Orsaken är ett byte av minneskortsleverantör, där det nya minneskortet vid skrivning kan begära mer ström än kretskortet på PLC:n kan leverera. Detta gör att den pågående skrivningen avbryts utan att slutföras och resulterar i att PLC:n inte längre kan läsa data från minneskortet.
Lösningen är att byta ut minneskortet från TDK till ett minneskort från Swissbit istället. Detta kan göras både i förebyggande syfte och som felavhjälpning om felet uppstår vid nedladdning av program.
Vi vill understryka att enheter som redan är laddade inte har någon ökad risk för att stanna mitt i pågående drift. Det är när man laddar ner program till enheten som felet kan uppstå. Enheter som redan har Swissbit-minneskort från fabrik påverkas heller inte av felet.
Vilka enheter är påverkade?
Nedanstående lista visar vilka produkter som har sålts på den svenska marknaden 2023 och som kan ha en förhöjd risk för fel.
PCD1 | PCD2 | PCD3 | PCD7 |
PCD1.M2110R1 | PCD2.M4160 | PCD3.M3160 | PCD7.D412DTPF |
PCD1.M2120 | PCD3.M3360 | PCD7.D443WT5RW | |
PCD1.M2160 | PCD3.M5360 | PCD7.D470WTPF | |
PCD1.M2220-C15 | PCD3.M5560 | PCD7.R562 | |
PCD3.M6860 | PCD7.R610 | ||
PCD7.R-MSD1024 |
Hur identifierar och åtgärdar jag mina enheter
På Saias supportsida finns instruktioner för hur man identifierar och byter minneskort på samtliga produktfamiljer med minsta möjliga ingrepp. Se följande länkar för detaljerad information.
Identifiera om min produkt har ett TDK-minneskort: https://sbc-support.com/en/faq/102070/
Byta minneskort på en enhet med TDK-minneskort: https://sbc-support.com/en/faq/102067/
Om du är osäker på om produkten du köpt av oss behöver åtgärdas, eller om du vill ha vägledning i hur du utför bytet: Kontakta vår support (support@mwa.se, 08-594 118 40) så hjälper vi dig.
Hur får jag tag på utbyteskort för att åtgärda mina enheter?
Vi skickar ut ersättningskort till er baserat på det antal produkter ni köpt som kan vara påverkade. Er säljare på Malthe Winje kommer att kontakta er för att stämma av kontaktperson och leveransadress varpå vi skyndsamt skickar er utbyteskorten.
De TDK-kort som byts ut behöver samlas ihop och sändas tillbaka till Malthe Winje för retur till Saia. Returuppgifter för era minneskort kommer med i försändelsen.
Lämplig åtgärd beroende på enhetens tillverkningsvecka
Vecka 1–22: Kontrollera enligt bifogad instruktion. Enheten kan ha antingen Swissbit- eller TDK-kort.
Vecka 23–36: Byt minneskort till Swissbit. I stort sett samtliga enheter har TDK-kort.
Vecka 37 och framåt: Ingen åtgärd behövs. Samtliga tillverkade enheter har Swissbit-kort och behöver inte bytas.